Tijdens het afsluitende skype-gesprek van het 3 maanden programma dat Angela heeft doorlopen, komt haar droomreis, die ze met haar gezin gaat maken, ter sprake. (Om privacy redeneren is dit natuurlijk niet haar echte naam).

Angela heeft enorme stappen gemaakt in afgelopen drie maanden. Met de toewijding van een topsporter en de humor van een cabaretier heeft ze het programma doorlopen. En ze is waanzinnig blij met het resultaat. En ik ook. Haar hoofdpijn is weer beheersbaar geworden. Ze heeft geen last meer van vreetbuien zo rond vier uur ’s middags. De verlammende vermoeidheid is zo goed als verdwenen. En ze verliest (langzaam) gewicht. Ze is terecht trots. Maar aan het einde van het gesprek ontsnapt er een ‘MAAR’.

Maar’, zegt ze, ‘ik zie wel op tegen het eten tijdens onze rondreis door Florida deze zomer. Amerika is nu niet echt het land waar ik verwacht makkelijk aan iets gezonds te kunnen komen. Straks ben ik weer terug bij af als ik thuiskom. En dat wil ik niet’, besluit ze.

Uiteraard kan ik me haar bezorgdheid goed voorstellen. Dit jaarlijkse dilemma herken ik zelf maar al te goed. Meegezogen worden in de rust van de zomervakantie is heerlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet tonnetje rond terugkomt. Gelukkig heb ik hierin zelf ondertussen veel ervaring opgedaan. En samen kijken we hoe Angela mijn tips kan gaan toepassen op haar reis. Vol vertrouwen gaat ze genieten in Florida.

Het dilemma van Angela heb ik al in vele soorten en maten gehoord. Daarom deel ik mijn 10 beste tips met jou. Zodat ook jij er je voordeel mee kunt doen.

Tip 1: Eet niet teveel.
Heb je het gevoel dat je voor 80% vol zit? Stoppen dus. Dit ‘voelen’ lukt een stuk beter als je langzaam eet. Geen probleem toch? Je hebt vakantie en dus alle tijd.

Tip 2: Houd de drie R-en in ere (je weet wel, die van rust-reinheid-regelmaat).
Misschien niet meteen de vakantietip waar je spontaan van opstaat om te applaudisseren. Maar vooral de derde R (regelmaat) is een belangrijke als het over eten gaat. Zorg dat je dagelijks drie voedende maaltijden binnenkrijgt. Dit voorkomt snaaibuien tussendoor en ’s avonds laat.

Tip 3: Zorg dat je altijd iets voedzaams bij je hebt.
Je hebt nu eenmaal vakantie. En die tweede tip zal niet altijd lukken. Fruit, rauwkost of rijstwafels zijn overal te koop (let wel even op de 2e R). Mocht er onverhoopt een maaltijd uitvallen, dan bezwijk je niet meteen bij de eerste en de beste hamburgertent.

Tip 4: Drink genoeg water.
Ik weet het, ook een onwijze open deur. Maar omdat die deur al zo lang openstaat, wordt deze tip vaak vergeten. Let ook hier weer even op de 2e R uit tip 2 (het begint een soort vakantieraadselboek te worden, deze blog).

Tip 5: Ga je uit eten? Bestel wat je ECHT wilt hebben.
Meer groenten? Vraag er naar. Een halve portie? ‘NEE heb je, JA kun je krijgen’, is mijn motto. En denk niet ‘ik laat de helft wel liggen’. Want wees eens eerlijk? Doe je dat?

Tip 6: Spreek met jezelf af wat je ECHT lekker vindt.
Bij vakantie horen lekkere dingen. En die zijn niet allemaal even verantwoord. Moet kunnen op vakantie vind ik. Neem echter alleen DIE dingen die je ECHT lekker vindt en GENIET ervan voor de volle 100 %. Vind je ijsjes niet zo lekker? Neem jij lekker een kop thee of koffie. Chips onweerstaanbaar? Kies een mooi bakje. Doe er je portie in. EN GENIET MET VOLLE TEUGEN.

Tip 7: Alcohol.
Tja, dit vind ik zelf de lastigste. Ik mag van mezelf elke dag 1 glas. Volgens de regels van tip 6. De lekkerste wijn die ze hebben dus. Of het meest bijzondere bier dat verkrijgbaar is. Altijd met een glas water.

Tip 8: Beweeg.
Zorg dat je op vakantie voldoende beweging krijgt. Neem je hardloopschoenen mee. Niet jou ding? Zwem dan elke dag flink wat baantjes of maak elke dag een wandeling van minimaal een half uur. Parkeer je auto eens buiten dat stadje en neem overal waar mogelijk de trap.

Tip 9: Morgen is er weer een dag.
Dit is de belangrijkste tip. Tip 1 t/m 8 een keer niet gelukt? Maak er geen drama van. Word geen slachtoffer van jezelf (‘zie je wel, dat kan ik dus niet…’). En laat er vooral je vakantie niet door verpesten. Bedenk dat je elke dag opnieuw, met een schone lei kunt beginnen. En doe dit dan ook.

Ik hoop dat je deze tips passend kunt kneden voor jouw vakantie (bestemming). Ik wens je in elk geval een waanzinnige tijd. Ik ga er zelf natuurlijk ook tussenuit. Dus mijn blogfrequentie wordt iets lager. Op mijn Facebookpagina blijf ik tips delen.

Liefs Willieanne

Ps. Ik ga je na mijn vakantie weer volop te voorzien van ‘gewoon gezond genieten’ tips.
Op vrijdag 22 september vindt de workshop ‘eten zonder diëten’ plaats. Iets voor jou?
Blokker deze datum alvast in je agenda. Eind augustus volgen meer details.

admin