Het overkomt me niet heel vaak meer. Maar soms ga ik voor de bijl. Waarmee vraag je je misschien af? Dat zal ik je uitleggen.

Laatst ging mijn oudste zoon van 14 mee met boodschappen doen. Hij mocht de wekelijkse zak snoepjes uitzoeken. En hij kwam terug met een zak apenkoppen.

Onbewust verkrampte ik al een beetje. Gevaarlijke snoep voor mij. Ondanks dat ik mezelf heb aangeleerd om nauwelijks zoetigheid te eten, houd ik een zwak voor chocolade en drop. En die apenkoppen hebben nu eenmaal zwarte oren.

Jaren geleden kwam ik erachter dat ik erg slecht tegen suiker kan. Ik was altijd moe. Viel om 9 uur op de bank in slaap. En was ’s ochtend niet uitgerust. Ik liet bewust de suiker eens een tijdje staan. En het resultaat was verbluffend. Ik voelde me een totaal ander mens. Wil jij dit ook eens ervaren? Kijk dan eens naar mijn 3 maanden programma ‘ontdek wat echt eten met je doet’.

Helaas gaat die hang naar zoetigheid nooit helemaal weg. En soms zak ik dus door het ijs. Zoals met die apenkoppen. Ze zaten in het snoeppotje. En bleven maar gekke bekken tegen mij trekken. Tot dat ik de verleiding niet meer kon weerstaan. Mijn hand ging als vanzelf in het potje. En deze beweging herhaalde zich vele malen.

En zoals altijd komt berouw na de zonde. Binnen een half uur voelde ik de verlammende vermoeidheid in mijn armen en benen trekken. Toe dan, even op de bank liggen. En na 2 uur werd ik pas weer wakker. Iets minder moe, maar nog lang niet de oude.

Herken je dit ook? Of heb jij misschien andere verleidingen? Waarvan je weet dat ze niet goed voor je zijn? Ik heb drie tips hoe je het kunt voorkomen.

Tip 1: Doe uitgerust en met volle maag je boodschappen. Probeer je gang naar de supermarkt tot maximaal 2 keer per week te beperken. Dit scheelt een heleboel impulsaankopen. En dus zelfbeheersing (wat je altijd weer verliest).

Tip 2: Koop zoetigheid, chips en andere minder voedzaam eten in kleine, liefst hersluitbare verpakkingen. Na het openen van het tweede mini zakje chips bekruipt mij altijd al een knagend gevoel. Terwijl ik een zak van 250 gram zonder er bij na te denken zo naar binnen werk. De werking van deze tip is trouwens onlangs wetenschappelijk bewezen.

Tip 3: Wil je toch graag af en toe iets lekkers in huis hebben voor je kinderen? Koop díe dingen die je zelf niet als eerste zou uitzoeken. Je zult er dan minder snel van gaan eten.

Bonustip: laat onverzadigbare pubers thuis als je boodschappen gaat doen. Dan word je bij thuiskomst niet verrast met allerlei dingen die JIJ niet in je kar hebt gestopt.

Wil jij graag nog meer tools in handen krijgen hoe je gezond kunt eten zonder dat dit je hele leven beheerst? Blokkeer dan alvast vrijdag 22 september in je agenda. Ik geef dan de workshop ‘eten zonder diëten’. Eind augustus volgt gedetailleerde informatie.

Liefs Willieanne

Ps. Volg je mij al op facebook? De komende weken deel ik regelmatig verrassende recepten. Wil je deze niet missen? Like dan mijn pagina.

 

admin